Borta bra men Sverige bäst!

5 November 2010

Imorse åkte Rahul med Maya & Cameron till Kansas City till Rahuls föräldrar för att fira Diwali. Jag var ledig ändå från 10 till halv sju eftersom Dylan hade playdate efter skolan. Jag spenderade dagen med att traska runt i området, köpa nyttosaker som jag inte kunde packa med mig från SF, skypa med kära Stora Syster Yster & Linstrumpa, laga middag, öva piano etc etc. En skön slapardag helt enkelt. När Garrett slutade jobbet vid 5 kom han inom och hämtade upp mig. Vi hängde i en timme och jag gav honom en housewarming gift till hans nya lägenhet: Doftljus och Indianrökelse; En lång historia som vi kan ta en annan gång. När Dylan & Amy kom hem hade de med sig grannpojken Ike 7 år. Vi lekte lego, spelade schack (jag vann :), kollade på Spiderman 2 (inte sån briljant idé från min sida eftersom the Goblin faktiskt är rätt skrämmande, särskilt om du bara är fem år), målade och spelade UNO.

6 November 2010

Idag har vart en så himla bra dag att jag knappt vet vart jag ska börja. Jo, den började med våfflor och lönnsirap. Mumma! Den fortsatte sedan med en trip till Best Buy för en mobiltelefon till Ylva. Jippi! Sen gick jag med Dylan till hårfrisören medans Amy aktiverade min telefon. Efter vi var klara gick vi inom Borders och köpte mer Lego till Dylan eftersom han tyckte det var så himla kul med helikoptern han fick av mig. Han vägrade köpa något som var för 5 år och uppåt eftersom han fyller 6 år i Januari. 8 Januari faktist, samma dag som Elvis. Och han älskar både Beatles & Elvis musik. Det du mamma! Så istället köpte vi en Altlantiz u-båt för 6 år och uppåt.



Sen kommer det bästa. Vi åkte till Andersonville! Andersonville brukade var ett helsvenskt område där alla var svenska, där alla bara pratade svenska och man bara kunde köpa svenska varor. Nuförtiden räknas det bara som ett hippt ställe att bo men lite av den svenska kulturen lever kvar. Först åt vi lunch på SVEA Café. Amy & jag delade på Köttbullemacka och Kallrökt Lax-macka. Så underbart gott. Det var nog den bästa maten jag ätit på ett helt år. Efter det gick vi in i en svensk mataffär där jag köpte Wasa Knäckebröd, Saturnus Glögg, Felix Lingonsylt & Felix Inlagd gurka, och jag pratade svenska med den gamla damen som jobbade där.
Det kommer mera. . . Vi gick sen till Swedish Bakery och köpte Prinsesstårta, Drömmar, Havreflarn, Finska Pinnar, och alla andra sorters svenska småkakor du kan tänka dig. Jag pratade även svenska med killen som jobbade där. Han hade vart ett år i Strängnäs, jobbat på en farm och lärt sig svenska. Han trodde dock att Fastlandet var en plats ; )

     

När vi kom hem byggde Dylan med Lego tills Lilitha kom. Lilitha är en av Amy's kompisar, som känner Leah, som är kompis med Abby, som fixade ihop mig med Amy & Rahul. Vi gjorde Pumpapaj pch pumpabröd. Underbart gott!!

Efter baket  började Dylan och jag att lägga Sverigepusslet som jag fick när jag fyllde år, medans Amy & Lilitha fick lite quality time. För att ge dem ytterligare lite tid gick (jag körde för första gången) Dylan och jag på bio, Megamind 3D. Den var rolig men mer gjord för vuxna än barn. Dylan var lite skraj ibland och jag fick känna mig så vuxen och mogen när han tog min hand.

       

Kommentarer
Postat av: Sis

Allt låter ju heltoppen. Tycker det e lite kul att du e stolt att ha slagit en 5 åring (eller var det 7 åring) i schack ;)



Bra att du har hittat Andersonville så du har nånstans att ta vägen när du får för mycket hemlängtan.



Kram kram

2010-11-08 @ 10:26:12
Postat av: Ylva

Han är med i schackklubben i skolan! Jag har bara spelat en gång tidigare och det var med Jimmy på Silverlinjen på väg från Sthlm. Klart jag är stolt ; )



Andersonville kommer vara mitt hak. Nästa steg är att hitta en schlagerbar eller iaf ett skandinaviskt uteställe.

2010-11-11 @ 03:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0