San Francisco - Första Mötet

Igår var jag ledig hela dagen vilket var underbart. Det var planerat att Keri och jag skulle åka in till City men eftersom hon åker hem på lördag hade hon ganska mycket att stå i så jag fick vara Solo Dog.

Åkte med tåget 9.11 från Burlingame. Det var ett dubbeldäckståg så självklart satt jag uppe. Tyvärr satte jag mig på fel sida så missade havsutsikten men fick se ganska maffiga kullar ändå, med små små fyrkantiga hus. Det såg precis ut som Linus tåglandskap han hade när han var liten...inte verkligt alls.



Tåget tog en knapp halvtimme och jag kände mig som en äkta turist när jag stod utanför station med en gigantisk karta framför mig och vred och vände. Tillslut började jag bara gå åt något håll...förmodligen en jätteomväg men jag kom fram till vattnet tillslut iallafall. Kanonväder och säkert 20 grader varmt även att klockan bara var tio på morgonen. Alla är så himla trevliga och hälsar när du går förbi, spelar ingen roll om det är gatsoparn eller bara en random person som passerar. Det stod en massa människor längs med hela bukten och målade. Allt kändes som på film.

                        
                                 Oakland Bay Bridge & Treasure Island

Jag gick hela vägen bort till Ferry Building där de hade en matmarknad, kändes lite liknande Borough Market i London. Jag köpte en Choklad Cupcake och satt ute i solskenet och fikade...smakade mest som en smulig chokladmuffins med smörig grädde på men helt okej.

 

Sen tog jag spårvagnen till Fishermans Wharf. Det HÄR är ett ställe som jag kommer spendera mycket tid vid. De har ALLT!!! Först möttes jag av en gigantisk julgran med gigantiska paket under. Sen öppnade det upp sig som ett hav av resturanger, turistaffärer, stånd, karuseller, gatushower ... och bakom allt detta var Alcatraz och Golden Gate.


Efter att ha stått som förstenad och kollat på julgranen i ca en kvart gick jag runt och bara tittade på allt som fanns. Jag ville köpa ALLT. Tyvärr får jag vänta tills jag fått lön nästa fredag innan jag får lov att shoppa. Jag provade en Corn Dog vilket var en varmkorv inbakad i majsbröd som sen var friterat. Jättegott men mådde lite illa efteråt. Jag kollade på BIG Al Catraz show, tittade på när sälarna lapade sol och var in och ut i massa julbutiker. Det finns ett godis som heter Salt Water Taffy som är känt för California och det fanns TONVIS av det!



Vid tre mötte jag upp Elin som jag träffat en gång innan på Amerikanska Ambassaden i Stockholm. Eftersom Fishermans Wharf är känt för sin fisk och skaldjur åt vi varsin räk och krabbrätt på Bubba Gump Shrimp Co. Mumsigt värre! Vi kollade på Captain Jack Sparerib Show ; ) och åt Frozen Yoghurt. Det smakar precis som mjukglass fast det är 0% fett.




    Alcatraz

   Golden Gate      

Efter det tog vi bussen till Chinatown. Där sparng vi runt i alla små butiker och en dam försökte pracka på oss varsitt Samurajsvärd, vilket för det första kanske inte är en så passande leksak för barn, för det andra vi trodde var japanskt!? Här fanns de typiska San Francisco-backarna som jag saknat på de andra ställena jag vart....och en miljard asiater som jag kanske inte saknat så jättemycket. En dam ebjöd oss specialpris på Flied Lice ; )
                         
                                               Kines, kines, potatisgris

Sen drog vi oss vidare till Union Square. De hade börjat med juldekorationerna men inte riktigt klara. Där fanns det största Macy's jag någonsin sett (inte för att jag sett ngt innan) och ialla fönster hängde det stora julkransar. På högsta våningen fanns The Cheesecace Factory. De hade säkert femtio olika sorter och framför varje tårta stod det hur mycket en tårtbit innehöll....det fanns inte en enda under 1000 kcal. Eftersom vi var ganska mätta efter allt vi redan ätit delade vi på en Godiva Chocolate Cheesecake som var fyra lager av olika choklader toppat med grädde, toppat med choklad. Vi fick i oss nästan halva och hav resten till en uteliggare. Hoppas han blev glad!! Han såg lite dimmig ut.




                           


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Visste väl du skulle gilla Fishermans Wharf. Längtar redan till jag kommer å hälsar på =)

2009-11-26 @ 18:44:16
URL: http://jimmykajsa.com
Postat av: emelie

Samurajsvärd! Jag hoppas du köpte det så vi kan ge igen på "dom jävla samurajerna"!? =)

2009-11-27 @ 23:51:50
URL: http://kemil.blogg.se/
Postat av: Limpan

Strålande rapport! Verkar ju inte så lite nice i SF! Keep us posted :)



"Jack Sparerib" s

2009-11-30 @ 14:59:00
Postat av: Ava Bloom

Fishermans wharf är det bästa hittills men har inte vart på shoppinggatan än. Abby berättade om ett skovaruhus som låter väldigt lockande ; )



Haha, hag vet vad du ska få i julklapp. Har hört att de börjat närma sig Immeltrakterna igen.



Det är MKT nice i SF. Ännu mer nice om lillebror kom och hälsade på ; )

2009-12-01 @ 05:58:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0